onsdag 14. oktober 2009

Nok en fantastisk helg

Når det nærmet seg helg pakket vi sekken å ringte til Josef, han kjørte oss nok en gang til Lake Malawi. Denne gang bodde vi på Baobab Lodge. Dette var en fantastisk koseli plass, hvor det var billig å overnatte. Solgunn og jeg var de eneste hvite på denne plassen, ble derfor tatt ekstra godt vare på. Feel like you are home repeterte de seg selv.

Den første dagen hadde vi lunch før to innfødte som jobbet på lodgen fulgte oss til et stort tremarked. Det var fullt av flotte trefigurer i alle slags fasonger. Vi gikk ikke tomhendte tilbake til lodgen et par timer senere. Da vi kom tilbake ville de pakke det vi hadde kjøpt slik at det ikke skulle gå i stykker under transporten til Norge.

Vi hadde prutet en god pris for en båttur med mat og snorkling på lørdagen. En liten stund etter avtalt tid ble vi hentet i en åpen fiskebåt. Vi ble fraktet til øgle øyen, en liten øy et lite stykke unna. Det tok ikke lang tid før vi fant ut hvorfor navnet var øgl øya. Det krelte med øgler i flotte farger og forskjellige fasonger. Vi snorklet mye denne dagen, vannet var ikke klokke klart men det føltes som å stappe hode i et akvarium. Et av mannskapen ville ta oss med på en gratis topptur for å se på utsikten. Vi klatret oss oppover stoppet par ganger for å nyte utsikten. Da vi var halveis på turen kom det rullende en diger stein mot oss, konklusjonen i ettertid er at vi hadde englvakt. Det hele endte med at steinen traff Solgunn på høgre skulder og skrapte henne opp. Da vi kom oss ned kokte mannskpet mat, mens vi tok oss en dukkert. Fersk fisk og ris stod på menyen, veldig godt, men litt klønete å spise med fingrene.

Siste dagen tok vi oss en deilig tur langs stranden etter frokost, før vi la oss flate for å slikke litt sol. Resten av dagen gikk med til soling og bading. Josef hentet oss, og vi var trygt til bake på college i 18.00 tiden. Vi pakket på plass og pakket opp tretingene for å beskytte dem litt bedre, og tror de skal komme seg hele frem med mye papp, klær teip og tau.

1. Hei:)
    Det er så spennende å lese det dere opplever. Godt at dere får pusterom i mellom all jobbingen! Gleder meg allerede til å lese neste innslag:)Klem fra Siw

2. Heisann :)
    Like kjekt å lese om dåkas "adventures" kvar gong :)
    Håper det går bra med skulderen din Solgunn :)
    klem fra Annlisa :)

3. Bra at dere har fått slappe av i helgene og hatt det såpass. Ble litt redd da jeg hørte om skuldra di Solgunn, og nå fordøyelsen. Håper du blir snart bra. Trives dere på den nye plassen?
    Fikk se bilder med Terje i går. Fine. Alt står bra til her. Til og med været er bra. Stor klem

4. Hei, fann nettop denne bloggen. Mulig at dåke ikkje les den så ofte lenger, siden eg antar dåke er tilbake i Norge no.
    Så utruleg mykje spennande dåke har opplevd. Har nok vore mange tunge stunder og ved sjukehusa...

Eg har sjølv budd i Lilongwe med min sambuar i eit år. Då jobba me med ulike skuleutviklingsprosjekt i Lilongwe Urban. 28.09-14.10.09 var me nede igjen på ferie. Var faktisk ved Livingstonia beach og snorkla ved øya samme helg som dåke.

Malawi er eit fantastisk land, med flott natur og eit smilande og vennleg folkeslag. Har ein ein gong vore i Malawi, eller eit anna Afrikansk land, vil ein ha eit stort ønske om å reise tilbake.

Håpar resten av praksisopphaldet gjekk fint og at dåke kosa dåke i Tanzania:)